Skip to main content

Rona Merdeka – Pameran Seni Berkumpulan



15 Ogos hingga 20 Sept 2018
9.00 pagi hingga 5.00 petang Balai Seni Lukis, Melaka [Tonton]

Pada kali ini Perbadanan Mizium Melaka [PERZIM] akan menampilkan seramai 11 orang pelukis yang terdiri daripada pelbagai latar belakang, umur dan idea tersendiri dimana kesemua pelukis ini akan berkumpul di bawah satu bumbung dan mempamerkan karya bertemakan “Rona Merdeka” sempena Sambutan Hari Kemerdekaan tidak lama lagi.

Pameran “Rona Merdeka” ini menjelaskan pelbagai maksud yang ingin diterjemahkan oleh pelukis melalui pelbagai gaya persembahan di dalam karya.

Antaranya ialah karya Zhurin Shaari, Abu Bakar Abdullah, Elly Nor Suria dan Lim Anuar yang menonjolkan imaginasi kanak-kanak di dalam kehidupan kecil mereka.

Gantian watak-watak haiwan yang mewakili kehidupan kanak-kanak di dalam lukisan akan memberi tanda Tanya sesiapa sahaja yang melihat lukisan tersebut.

Penggunaan warna-warna yang ceria member kesan dramatic dan warna hitam putih mampu menimbulkan cirri-ciri klasikal dan nostalgia dalam sesebuah catan seperti karya oleh Lyna Khairi.

Penggunaan elemen garisan menggunakan teknik jahitan dan kolaj juga dapat dilihat melalui karya Hidawati Amin dimana beliau memilih figura wanita dan member focus kepada bahagian rambut menggunakan teknik jahitan.

Selain itu, terdapat juga karya yang menterjemahkan kepada sejarah, budaya dan pemandangan seperti karya Ibnoo Jalil, Ismail Baba, Ali Akhbar Othman, Nizam dan Hudry Hayat supaya menjadi tatapan generasi muda akan datang.


Objektif

  • Menghargai dan menghayati lukisan yang banyak bertemakan kemerdekaan walaupun dari pelbagai motif yang berbeza.


  • Memberi peluang pelukis berkumpul dalam satu kumpulan dan menterjemahkan idea dan pandangan seni kepada umum.


  • Menarik minat generasi muda untuk melibatkan diri dalam seni visual yang kian mendapat tempat sebagai peluang kerjaya.


  • Meluaskan rangkaian hubungan antara Perbadanan Muzium Melaka dengan pelukis-pelukis tempatan yang pelbagai latar belakang.




Comments

Popular posts from this blog

Berkenaan Sedekah, hubungi 019-6801970 Nur Caren Chung, Pengerusi MACMA MELAKA

Rasulullah bersabda: "Sedekah yang paling afdhal (baik) adalah sedekah yang dikeluarkan dalam bulan Ramadan"  

The ruins of St Lawrence Chapel

​ THE RUINS OF ST LAWRENCE'S CHAPEL These remnants of building structure were identified as the ruins of Rosary Chapel or 'Capela Ermida de Rosario' which was built in the year 1700. This Catholic Chapel was built as a subsitute to the Saint Lorenzo or Saint Lawrence's Chapel is an epitome of Portuguese Chapel that were built outside the Malacca Fort (Forteleza de Malacca). Apart of chapels, the Portuguese have also built convents, strongholds as well as residential buildings outside the city walls. These buildings were built in Bukit China, Bukit Pipi (Bukit Senjuang or Saint John's Hills) as well as within the proximity of docking yards along the River of Malacca, such as this particular site. The dimension or design of this chapel is believed to have been simillar to Sacred Heart Chapel in Tranquera or Tengkera, and this Sacred Heart Chapel has also been evacuated. The role and functions of the Rosary Chapel stopped following the completion of Saint Peter's C